skip to Main Content
051-696-303 info@primus-vadbe.si

Kako se prehranjevati med prazniki

Kako Se Prehranjevati Med Prazniki

Veseli december je težko pričakovani konec leta, ko naposled le malo zadihamo. Mize so bogato obložene, povsod diši po praženih mandljih, cimetu in kuhanemu vinu. Za marsikoga je to čas zabave, dovolimo si več sprostitve in privoščimo si tudi tisto, čemur smo se celo leto odrekali. Čeprav se veselimo zaključka leta in vsega kar nam prinese, je praznični čas lahko trn v peti, ko se na koledarju pojavi januar :). Predvsem zato, ker zaradi večjih količin hrane, sladkarij in alkohola (in s tem kalorij) januarja nosimo s seboj še nekaj dodatnih kilogramov maščobe. Nezaželeno darilo, ki smo si ga poklonili kar sami. Ironično, mar ne?

Razumljivo je, da nam v tem času zavore popustijo, ker je naposled le nastopil čas, da praznujemo. Večina praznuje v družbi prijateljev ali družine. Gre za intimne trenutke, ki imajo morda korenine daleč v naši preteklosti. Konec leta pomislimo na vse, kar smo doživeli in nazdravimo temu, da smo še vedno tukaj in vztrajamo. Praznujemo z zelo kalorično (mastno in sladko) hrano in alkoholom, na mizi pa se vrstijo jedi, ki jih že skoraj tradicionalno pripravljamo za naše najbližje in imajo za nas nek globlji pomen. Če dobro pomislimo večino pomembnih življenjskih dogodkov proslavimo za obloženo mizo in s kapljico rujnega, s torto in pihanjem svečk ali katero koli drugo tradicijo, ki je del naše osebne zgodovine. Decembrski čas je torej tudi čas spominov, v katerem ponovno obudimo našo preteklost. Redkeje seveda praznujemo z izleti v gore in krožnikom zelenjave, bolj nam dišijo domači mlinci in kura iz pečice, babičina orehova potica in vino iz očetove izbrane zbirke. Ljudje za take trenutke živimo, kar je tudi prav. Čeprav zavoljo teh doživetij zdravje pogosto postavljamo na drugo mesto.

Da bi se januarja dobro (ali vsaj bolje) počutili v svoji koži, spodaj navajamo nekaj nasvetov kako lahko tudi med prazniki poskrbite za svoje zdravje in kljub druženju in zabavi omejite odvečno nabiranje telesne maščobe, se s tem izognete posledičnemu občutku pretesnih kavbojk in oprijetih majic ter krivdi, ker se vam po novem letu tako ali tako ne bo ljubilo hoditi na telovadbo (novoletne zaobljube so pasé), da bi nabrano maščobo pokurili. Z omenjenimi nasveti boste morda tudi omilili stres na telo in mu pomagali k regeneraciji in boljšemu počutju.

  1. Redno pijemo vodo ali nesladkane čaje/limonado. Ker je alkohol prisoten skoraj povsod, v prazničnem času obvezno redno pijemo vodo ali nesladkano limonado. Če že tako ne pijete sadnih sokov in sladkih pijač je prav tako nesmiselno, da bi sedaj začeli.
  2. Izognemo se kaloričnim alkoholnim pijačam. Sem uvrščamo pivo, likerje, kuhano vino in koktejle. Če je le mogoče, alkoholne pijače naročimo brez dodanega sladkorja. V primeru, ko si resnično zaželite nekaj sladkega, omejite količino na največ 1-2 kozarčka.
  3. Pred zabavo oz. prazničnim kosilom / večerjo jejte redne obroke tekom celega dne. S tem boste preprečili, da bi se na praznični pogostitvi prenajedli, ker ste cel dan stradali.
  4. Naj zelenjava kraljuje na vašem krožniku. Če ste letos sami v vlogi gostitelja, svojim gostom ponudite več zelenjavnih prilog in solato. Na krožnik najprej naložite zelenjavo in šele za tem ostale jedi.
  5. Obrokom dodajte zelenjavno juho. Juha nas predhodno nasiti, ker vsebuje večje količine vode in vlaknin. Če boste pred glavno jedjo pojedli krožnik juhe, boste posledično pojedli manj. Juha vsebuje tudi veliko mineralov in vitaminov, ter vlaknin, ki pripomorejo k boljši prebavi in regeneraciji telesa. Zato je dobra izbira tudi po prekrokani noči.
  6. Obroki naj vsebujejo beljakovine in prehranske vlaknine. Na to bodite še posebej pozorni. Zakaj je temu tako? V prazničnem času se na mizi bohotijo jedi, ki jih sestavljajo pretežno ogljikovi hidrati in maščobe. Tovrstna hrana je energijsko zelo bogata. Vi pa zaradi nje ne boste nič bolj aktivni. Kvečjemu nas mrzlo vreme še bolj sili v zavetje našega doma. Beljakovine in vlaknine podaljšajo čas sitosti in nas prej nasitijo. Izberite živila kot so pusto meso, jogurt, skuta, oreščki, ribe, jajca, stročnice, semena, polnozrnate izdelke in sadje.
  7. Dan po obilnem obroku jejte beljakovine in zelenjavo. Ker ste že dan prej vnesli presežke ogljikovih hidratov jih mora telo sedaj porabiti. Največji delež energije dobimo ravno iz slednjih zato jih ni potrebno še dodatno vnašati.
  8. Bodite aktivni. Zelo radi dneve v času božičnih počitnic preživljamo pod odejo, ob gledanju naših najljubših filmov. Se še spomnite Sam doma, Grinch in Božiček? Naj bodo filmi večerna aktivnost, lepe sončne dneve pa izkoristite za obisk prečudovite narave, za sprehode ter druge zimske aktivnosti.
  9. Vse kar boste sladkega dobili v dar, lahko delite ali podarite naprej nekomu drugemu. Navsezadnje so prazniki čas obdarovanja. Delite kar vam je bilo podarjeno. Zagotovo nam bo lažje, če bomo pojedli dve marcipanovi kroglici namesto cele škatle.
  10. Sladkarije in druge dobrote pospravite čisto zadaj na konec omare ali predala. Raziskave so pokazale, da ljudje velikokrat jemo z očmi. Kar najprej zagledamo in kar nam prvo pride pod roke, bo prej pristalo na našem krožniku kot tisto kar je očem skrito. Začetek omare/police zato založite z bolj zdravimi prigrizki kot so suho sadje in oreščki.
  11. Odrecite se kupovanju sladkarij ali pa le te kupujte namensko. Zagotovo boste kaj dobili v dar zato je odveč, da sladkarije kopičite kot, da bo jutri konec sveta. Raje nakup opravite tik pred prazničnimi zabavami/srečanji. Kar ostane pa gostom ponudite za popotnico (če bodo sploh želeli vzeti, saj bodo najbrž tudi brali ta članek) 🙂
  12. Lotite se domače izdelave sladic ali pa jih nadomestite s sadjem. Vemo kaj jemo takrat, ko hrano pripravljamo sami. Na spletu poiščite bolj zdrave oblike prazničnih dobrot in se preizkusite v novi vlogi prazničnega pečenja sladic.

 

Navsezadnje pa le opustite občutke krivde, ki zelo radi sledijo po novem letu. Pustite za sabo, kar ste doživeli in nadaljujte od tam, kjer ste ostali. Ljudje zelo radi obstanemo, ker mislimo, da nam je spodletelo na celi črti zaradi ene napake. Vzemite si to kot lekcijo in od tam naprej nadaljujte proti svojemu cilju oz. s tem kar poznate in veste, da je dobro za vaše telo in počutje. Na urnik ponovno uvedite redno gibanje in zdravo prehranjevanje. Vendar ne pozabite, del zdravja je tudi jabolčni štrudel in druženje s prijatelji. 🙂

Se vidimo na vadbah v januarju 🙂

 

 

Maja Kržišnik, dipl. psihosocialne pomoči in EFA prehranska svetovalka
Primož Kastelic, AFP osebni trener, vaditelj skupinskih vadb, joga vaditelj

Primus vadbeni center, Koprska 108c Ljubljana Vič/Murgle,
051-696-303, info@primus-vadbe.si

Back To Top